FITRAH's Followers

Monday, June 15, 2009

SEPI

Pernah tonton filem Sepi karya Khabir Bhatia? Filem ni diterbitkan tahun lps. xberapa popular. mungkin sebab rmai yg xnak m'cuba menonton filem melayu seperti ini. no comment.

SEPI.. Cinta tak datang hanya sekali.. aku suka cerita ni. kisah mengenai realiti kehidupan. sepi sentiasa hadir. 3 kisah, 3 kesepian yg berbeza.. sepi kerana tercari2 cinta dan sepi kerana kehilangan cinta..





kenapa aku katakan cerita ini mengenai realiti kehidupan? pertama, idea pengarah adalah berdasarkan ataupun berkisar tntang realiti kehidupan. yg ke-2, kerana aku saksi kepada kisah2 yg seumpama dalam filem tu. aku pernah melihat kesepian orang yg masih mencari-cari cinta. walau nampak ceria, walau ada teman2 namun masih sepi. kadang2 m'persoal dimanakah cinta? fitrah manusia.. memerlukan pasangan untuk berkongsi suka dan duka. kepada kaum haum, pastinya mengharapkan adam sebagai perlindungan. bukankah hawa itu dijadikan dari tulang rusuk adam? untuk dilindungi dan dikasihi...

aku juga pernah melihat ksepian org yg kehilangan cinta.. aku melihat nenek aku yg kesepian kerana kehilangan arwah atuk. aku juga melihat kesepian seorang sahabat yg kehilangan pasangannya setelah bertahun-tahun bercinta. aku melihat kesepian seorang teman baik yang kehilangan ayah tercinta. apa yang boleh aku lakukan? aku mungkin boleh membuat mereka ketawa tapi mungkin itu keindahan yang sementara. mereka senyum, ketawa, berjenaka tapi hakikatnya hati mereka tetap berduka. memori tak akan hilang sebegitu sahaja. aku cuba memahami mereka kerana aku juga pernah mengalami kehilangan. aku pernah kehilangan orang yang aku sangka sebagai cinta pertama mungkin, aku pernah kehilangan atuk dan nenek, aku juga kehilangan guru yg plg rapat dgn aku, aku pernah kehilangan seorang rakan yg aku selalu jadikn teman berjenaka.. dan mungkin bnyak lg yg aku hilang tanpa aku sedari.. aku menangis dengan kehilangan2 itu tapi sampai bila air mata perlu menjadi penawar kesepian? sampai bila harus kedukaan mencorak kehidupan? yg pergi tak mungkin akan kembali..

Sebenarnya masih ada cinta untuk kita dalam dunia ini. cinta yang kekal dan abadi. xkan hilang jika kita xlepaskan, xkan pudar jika kita xlupakan dan sentiasa segar jika kita sentiasa ingat kepadaNya.. Cinta itulah yg sebenarnya kita cari dan dambakan.. kesepian yang kita rasa pada hari ini adalah satu ujian dan sesungguhnya hanya orang2 yg bersabar akan merasai kemanisannya.. Allahualam..

Sedihku sakitku ku terima
Ku rela ku pasrah jalanku
Ini suratan aku dicuba
Demi rahmat-Mu ku memohon

Ya Allah redhai ketulusan hati
Ya Allah beri aku ketabahan
Ya Allah aku sanggup berkorban
Demi rahmat-Mu Ya Allah..


3 comments:

anak laut said...

salam...singgah..

cete sepi memamg best..

zaira said...

betul2..
crita sepi mmg best..
tp rmai yg xtngok..
rugi betul..

awatif samat said...

kt tgk....eleh...org yg briya ajk awk...awk ptt brtrima ksh pd kt.haha