FITRAH's Followers

Tuesday, June 23, 2009

Salah siapa?

24 June...
hari ni sy nk sahut cabaran awa. ada ke patut dia ckp blog sy yg tcinta mngarut meraban. ish2. mujur le jauh. klau x, da lm kena sekeh dgn sy yg lemah lembut ni.. haha.. ok2.. back to main idea..

smalam sy bt lawatan smbil belajar ke blog anak laut (very nice blog..) sy tertarik sgt dgn post yg btajuk cabaran pendidikan masa kini.. bnyak sungguh masalah anak2 murid sekarang. patutlah kakak2 dan abg ipar sy mengeluh. Pening kepala dengan perangai pelajar2 yg mcm2.. budak sekolah rendah pn da pndai mengintai. ini baru budak sekolah rendah. budak sekolah menengah pula mcm mn?

Orang di luar sn selalu mmandang ringan profesion perguruan tp hakikatnya profesion ini bukanlah semudah yg disangka. perlu kesabaran dlm mendidik, perlu smangat jitu dlm m'bentuk sahsiah pelajar2.

sy terpanggil nak b'kongsi cerita mengenai jiran sebelah rumah sy. bkn nk mengumpat tp sbg pngajaran buat kita semua. selepas cuti sekolah baru2 ni, dua2 orng ank jiran sy mnyambung cuti sekolahnya lg. kedua2 nya ponteng sekolah selama 3 hari bturut-turut. mcm2 alasan dberi. masing2 naik lemak sebab mak ayah mereka pulang ke kampung selama 2 mnggu (kalau tdak silap sy). cuma hari Khamis baru mereka ke sekolah itupn setelah mdpt ceramah free drpd bonda sy. tp hari jumaat dan isnin berikutnya mereka ponteng sekolah lg. ank2 jiran sy ni masing2 dlm drjah 5 dan drjah 4. Masya-Allah.. apalah nk jd dgn budak2 sekarang..

hari tu sy btandang ke rumah jiran sy, sy ternampak kertas soalan peperiksaan sains budak darjah 5 itu. sy belek2 kertas soalan tu dan mcm nk pengsan sy bila melihat markah yg dia dpt. hnya 15 drpd 100 markah dan yang paling m'harukan, kertas soalan subjektif tiada 1 pn yg betul. semua soalan subjektif dijawab dgn mengulang semula soalan yg diberi sebulat2.. Astagfirullah-al-azim.. kalau soalan sebegitu xdpt djawab, mcm mn nk jwb upsr tahun depan?
mcm mn nk lulus PMR dan SPM? Mcm mn nk berjaya? baru2 ni anak sulung jiran sy yg da bkahwin tu bcerita yg adik dia sudah pndai menipu. bkn stakat tu, dia da pndai melepak di cyber cafe..

salah siapa semua ni? budak tu atau ibubapa atau guru2 ataupn masyarakat? puas sy b'fikir dan sy pernah juga bdebat dgn kwn2 sy mngenai hal ini dan ternyata pendapat kami berbeza2. ada yg mnyalahkan ibubapa smata2, ada yg mnyalahkn ank2 itu sndri dan ada yg mnyalahkn keadaan skeliling.. Pd pendapat sy, x semuanya salah anak itu. habis siapa yg salah? didikan ibu bapa? hurmmm.. susah nk bt kesimpulan. bg kes jiran saya ni sy rs ibubapa dia turut b'salah. kenapa sy ckp begitu? pertama sbb jiran sy mnyokong kalau anak2 dia ponteng sekolah- sy xpnah dgr dia memarahi anknya. malah bila bonda tnya kenapa x sekolah, jiran sy (mnjawab bg anaknya) b'kata "diaorang penat. kesian. biarlah hari ni tak sekolah sehari". yg ke-2, jiran sy xpernah bg sokongan moral kpd anak2. yg selalu sy dgr drpd mereka ialah "diaorng ni xde harapan lah nk masuk U. lps SPM pn jadilah.. ". Cth lainnya, anak2 jiran sy berhenti drpd b'sekolah agama krn dia m'dakwa anak2nya xpunya harapan nk berjaya. klau bsekolah agama pn buat buang duit shj. Masya-Allah.. kalau kita x bg skongan kpd anak2 kita, siapa yang akan bg sokongan kpd mereka? siapa yg akan bg harapan kpd mereka? tahukah mereka apa yg t'ucap drpd mulut itu juga merupakan 1 doa. yg ke-3, anak2 dibiarkan tanpa pngawasan.

Nk salahkan guru 100% juga tidak boleh. cuma sy blh bharap guru2 kat luar sn redha'n lah apa yg diajar dan doakn lah kejayaan mereka. bg sy, ada 3 orang yg paling sy takut semasa sy belajar. pertama ibu saya, kedua bapa saya dan ketiga guru2 sy. paling sy takut kalau xm'dpt kredhaan drpd mereka.

anak2 juga perlulah b'fikir.. jgn la buat2 perkara bodoh. Allah dah kurniakan kita otak untuk b'fikir. b'fikirlah dgn baiknya. hormat ibubapa, hormat guru2.. Ingat Allah selalu.. Insya-Allah kita akn berjaya. ingatlah syaitan tu sentiasa m'cari peluang utk mnyesatkn kita dgn apa cara sekalipun...


2 comments:

Anonymous said...

no komen....kt xde ank lg..da ade ank,bru tau nk komen pe...tggu ade ank dlu la bru komen..hehe

zaira fitrah said...

xpe2.. take ur time.. nnti da ank, post jer komen kat blog ni. sy snggup tnggu.. haha..