FITRAH's Followers

Thursday, July 23, 2009

Fascism Ideology..

23rd July 2009

Fahaman Darwinism yg menjadi sumber inspirasi kepada ideology fascism @ dictator:
  • Human beings are developed animals.
  • through survival of the fittest, the strong survive and the weak need be eliminated.
  • some races have been left behind in the evolutionary process.

"the strong survive and the weak are eliminated". Idea ni menjadi satu sumber yg mgatakan bahawa manusia perlu berada dlm keadaan 'constant state of struggle' utk berjaya meneruskan kehidupan.

penindasan yg telah dilakukan bdasarkan idea gile tu:
  • Paul Broca, slh seorg pengikut darwin, tlh mbuat teori bhw kebijaksanaan manusia adlh bergantung kpd saiz otak, mknanyer gak, bgantung kpd size kepala. so, 'superior people' akan dikenalpasti dgn pengukuran size kepala. w/pn idea ni tbukti slh, bnyak negara yg tlh menggunakan idea ini cthnye spt italy dan German.
  • golongan kurang upaya (handicapped) dibunuh berdasarkn teori eugenics- teori yg diciptakn oleh sepupu Charles Darwin yg mngatakn bhw golongan masyarakat handicapped perlu dihapus utk menghalang kelahiran golongan handicapped yg lain. ini utk memastikan populasi yg sihat dpt dilahirkan drpd golongan yg sihat. golongan kurang upaya ini dibunuh dgn memberi racun kpd mereka. yg mlaksanakn prosedur bunuh -mbunuh ini ialah golongan Nazi-> parti di bwh pentadbiran Hitler..
  • idea 'man is an animal'. golongan Nazi mnganggap bhw manusia terdiri drpd beberapa kumpulan haiwan yg berbeza yg mn telah membentuk bangsa manusia yg berbeza. mereka juga percaya bhw akn sentiasa berlaku konflik berterusan di antara manusia. so, dgn fahaman ini, mereka tidak rs bersalah utk membunuh kaum wanita, kanak2, org yg sakit dan org tua atas fahaman 'racial purity'. bermaksud kaum yg lemah dan xpunya potensi utk berjaya perlu dihapuskan utk mngekalkan bangsa yg maju.
  • golongan wanita adalah golongan inferior-> tidak bernilai dan perlu dihapuskan! [giler xsedar diri. hilang ingatan kot yg dia dlahirkan oleh seorg wanita unless klau dia mmg dilahirkan oleh org lelaki!]
  • 'Nation can only advanced through war and regards peace as an element that retard progress'. atas ideologi yg merapu ini tercetusnya world war. konon2 yg terbaik jer yg mampu survive.. argh,,, gile2!!


budak2 n org2 dewasa ni adalah bahan experiment. budak2, wanita2 n golongan lemah yg len dikurung kat satu kem. Nazi officer, Josef Mangele carried out frightful experiments on victims he chose from among adult and child prisoners to establish for example, how much pain or cold the human body could stand. would they survive? try to imagine the child is you. poor little childs.. i feel symphaty and becomes sad everytime i see these pictures..




intellegence measurement. The measurement of head using the specific tools. the bloody ideology!




They said, 'Glory be to You! We have no knowledge except what You have taught us. You are the All-Knowing, the All-Wise.'

(Surah al-Baqarah: 32)





7 comments:

anaklaut said...

salam..fitrah,

entri yg sangat menarik..best pagi2 mcm ni dapat entri yang mencabar minda ni..hehe


fitrah,

izinkan anaklaut mengupas tajuk ni ya..:))


Istilah fasisme berasal daripada bahasa Itali, fascio, yang juga termasuk di dalam bahasa Latin. Fascis adalah nama yang diberikan kepada objek berupa seikat tangkai-tangkai kayu dan di celahnya diikatkan kepala kapak. Arca ini telah dijadikan sebagai lambang kekuasaan pemerintahan Kaisar Rom.

Kemudian pada abad ke-20, istilah ini telah dimunculkan semula oleh Benito Mussolini dan dijadikan sebagai landasan perjuangannya untuk mengembalikan semangat bangsa Itali yang sedang melemah disebabkan masalah kemerosotan ekonomi dan pengangguran, kesan daripada Perang Dunia Pertama.

Di dalam Kamus Dewan, ‘fasis’ didefinisikan sebagai ‘penganut faham nasional yang didasarkan pada pemerintahan yang bertindak atas kekuasaan daripada hak-hak demokratik.’ manakala bila anaklaut merujuk kepada wikipedia,definisi fascism dan ‘kerajaan fasis’ masih menjadi perdebatan hangat. Para sejarawan, saintis politik dan beberapa golongan cendekiawan lain telah terlibat dalam perdebatan yang serius dan panjang berhubung ciri-ciri sebenar dan tepat mengenai fascism serta ajaran-ajaran yang dikandungnya. Kebanyakan cendekiawan bersetuju bahawa ‘rejim fasis’ adalah satu bentuk kerajaan yang autoritarian walaupun tidak semua rejim autoritarian adalah fasis. Asalnya istilah ‘fascism’ digunakan untuk merujuk kepada gerakan politik yang wujud di Itali yang umurnya tidak sampai pun 30 tahun dari 1922-1943 di bawah pemerintahan Benito Mussolini.

itu gambaran sepintas selalu berkaitan idelogi fasis ni..

kesan daripada semua ini lah kini mencorakan ketamadunan dunia sekarang, yang sepatutnya negara-negara dunia islam patut sedar.

Menurut Harun Bin Yahya, dalam bukunya yang berjudul "FASCISM: THE BLOODY IDEOLOGY OF DARWINISM" banyak mengupas hal-hal yang Miss fitrah kemukakan, bukunya sangat menarik dan harus dibaca oleh semua.

Sebagai tambahan miss fitrah boleh merujuk di

http://www.harunyahya.com/fascism3.php

terima kasih.

mamai said...

mereka mempunyai satu pandangan yang cuba di sempitkan agar mereka boleh lebih berkuasa

reverie said...

Tapi sekarang ni pun, the strongest will rule. Memang diguna pakai cuma indirectly.
Nice entry. =)

zaira said...

salam ank laut..
trima kasih krn mngupas hal ini dgn lebih lanjut.. utk makluman semua, Bunito Mussolini yg dimaksudkan oleh anak laut itu juga dkenali sbg Hitler.. bnyak propaganda utk menunjukkan Hitler adlh org yg t'hebat, tpndai dan yg tbaik ketika itu. ini adalah slh satu agenda politik yg mmg dirancang.

anak laut, sbenarnya sy mmg suka Harun Yahya! isu ini pn diambil drpd slh satu bukunya yg anak laut sbut kn tu. kdg2 masuk juga laman web dia cz xmampu nk bli kesemua buku2 koleksi adnan oktar. hehe.. slain buku Fascsim: the bloody ideology, sy juga minat sgt buku yg bertajuk THE EVOLUTION DECEIT dan juga PALESTEIN.. pernah bc x anak laut?

zaira said...

SALAM MAMAI..
btul tu.. ini semua hanyalah utk kepentingan sendri. pd ms itu ideology ini juga beselindung disebalik nm agama- Christian.

zaira said...

salam.. terima kasih reverie..
sekarang ni pn ideology ini masih digunakan secara tidak langsung cthnya dasar apartheid dan juga penindasan rakyat palestine.. the strongest will rule..

anaklaut said...

salam...fitrah,

anda telah ditag..sila ke blog saya..TQ :))