FITRAH's Followers

Monday, May 16, 2011

trettt tet tetttt.. no idea for the tittle. sekian~

Sepatutnya practical start hari ni.. tapi Pegawai Sains tak siapkan jadual lg n kteorang diberi perlepasan. Yeah!! Maka semuanya bersetuju utk terus ke bandar KK. Berjalan2 di kompleks wawasan kot namanye. pastu terus berjalan ke Pasar Filipina (philippine market). cuci-cuci mata apa yg patut dan membeli stok udang kering dan ikan bilis buat bekalan kat sini, pergi pasar besar lak, membeli barang-barang basah utk masak malam ni dan juga esok.


kejadian di surau tak jauh di belakang pasar filipina..


Sedang duduk-duduk dalam surau, menunggu rakan-rakan yg lain solat, ada seorang kanak-kanak lelaki datang duduk di sebelah saya. usia dalam lingkungan 5 thn. dia keluarkan 2 buah kereta mainan dari poket baju. Main2 di sebelah saya. Sy pandang dia. comot. Giginya rongak. kuku panjang dan hitam. seolah-olah tiada yang menjaga.. kasihan.

saya: sudah mandi?

adik kecil: sudah! (muka masam. tak suka sy kata dia blm mandi letttuww.. hihi.. comel jer)

saya: Ibu mana?

adik kecil: solat di sana..

saya: adik tidak solat sekali?

adik kecil: (diam.. sambil mkn keropok pe benda ntah..)

saya: ibu berniaga di sini?

adik kecil: ya.

adk kecil pandang-pandang hp yg sy pegang sambil bercakap sesuatu yg sy tidak faham.

saya: sudah sekolah?

adik kecil: sudah. di tadika. (tiba2 plastik keropok dibuang ikut suka hati ke luar surau)

saya: adik tak boleh buang plastik tu macam tu. kena buang ke dlm tong sampah.

adik kecil: kenapa?

saya: kalau dibuang merata-rata, nnti kotorlah kawasan ni. tak cantik lagi lah.

adik kecil: oooo.. baik bah..

senyum bersama..



sebelum pergi, sy beri sesuatu pada adik kecil sbb sudi teman sy... Adk kecil lompat gembira. Moga Allah permudahkan perjalanan hidup dia. InsyaAllah..


nota:

insyaAllah esok nak keluar lagi. maybe pergi Tanjung Aru. hujung minggu pula mungkin ke Pulau Manukan.. Menggunakan sepenuh masa di sabah dgn sebaiknya.. ngeh3.. :)

No comments: