FITRAH's Followers

Thursday, May 26, 2011

~Dunia kita berbeza..~

Ada jurang antara setiap pengkhususan di hospital? Kak M mengadu, mlt dipandang rendah di sini.

1 masa ntah bila... (cerita drpd kak M)

dr A: berminat nak masuk bahagian Patologi..
dr B: biar betul u ni. kerja low standard, rugi tau..

ok. fine.. kerja di unit patologi sgt low standard ek. kalau macam tu hapuskan je unit patologi.. boleh? mengikut statistik tak rasmi, utk 1 section dlm unit patologi, sekurang-kurangnya 2 sample akan direject setiap hari. Untuk lab parasitology, sample selalu direject sbb slide yang dihantar tak well smeared-tebal, terlalu nipis etc. Fecal specimen juga kdg2 bermasalah- diluted dgn air la, hantar skali dengan tisu----> result jd tak reliable. kak M kata, dlu mlt akan turun ke wad untuk ajar nurse cara smear blood dgn betul. Ada 1 kes tu, seseorang prick finger patient kemudian, dgn jari patient tu dia buat blood smear. hasilnya, semua slide BFMP yang dibuat oleh 'seseorg' tu di'reject'..

Ada juga yang merungut budget untuk unit patologi melampau mahalnya. setiap test memerlukan reagent dan kit serta instrument. Semuanya diimport dan dah sah2 hargany mahal. Cthnya 80 slide untuk test ANA= ~RM25000. mlt terpaksa berjimat utk guna slide tersebut dan sebab tu---> no STAT for ANA test.

Kalau setiap orang faham dengan tugas masing2, mesti tak akan ada jurang kn. tak semuanya yang tak baik. tak semua yang tak faham.. yang pasti, bila di atas, kita kena tengok juga yang di bawah. sampai bila kita mampu mendongak langit? hakikatnya, dunia hanya sementara. Hanya amalan di dunia yang mengiring kita menghadap DIA yang esa..

nota kecil dari saya:
Bertuah sungguh dunia jika semua doktor Islam seperti dr. Farhan Hadi yang mengambil berat tentang fiqh dalam tugasannya.. Yang mengetengahkan isu solat dalam dunia perubatan. yang berdakwah dlm tugasnya.. w/pn seorang doktor tu sibuk, tiada apa yang dpt menghalang urusannya kepada Allah subhana wa taala. Denyut Kasih Medik tulisan dr. Farhan Hadi satu rujukan yang bagus.. Dakwah dunia perubatan.. =)


No comments: