FITRAH's Followers

Monday, August 22, 2011

Bila tazkirah..

Bila tazkirah dari setengah jam menjadi sejam setengah:
- solat terawih yg balance 4 rakaat lg tu terpaksa ditunda dr pukul 10 mlm ke pukul 11 mlm
- semua makmum dah resah gelisah
- imam dan tok siak dah angkat 5 jari tanda "5 minit lg"
- sesetengah makmum dah mula menjeling ke arah jam di tangan mahupun di dinding

- mulut masing-masing dah tak terkira berapa kali menguap

- ada juga yang terlelap tak sedar apa2 dah
- kanak-kanak riuh bermain, berlari ke sana sini tanpa dapat dikawal (esok kompem liat nk bangun ke sekolah)
- ibubapa dah mula risau bila fikir anak2 yg bersekolah esok hari, lagi runsing bila fikir esok hari kerja. para ibu pula dah terasa kepenatan nk menghadapi hari esok sbb nk kena sediakan juadah sahur, kejut anak2 lg, hantar anak ke sekolah dan pergi kerja.
- ada juga yg bergerak ke meja hidangan, mencari air penghilang dahaga (penghilang dahaga ke penghilang mengantuk? anda pilih)
- ada juga yg sok sek sok sek kat belakang membentuk 1 kumpulan kecil. (bt meeting tergempar barangkali takpun buat program tazkirah sendiri)
- ada juga yg mengeluh dan yang dahsyat, mula rasa tak puas hati kepada penceramah jemputan dan bermulalah acara mengutuk belakang2. cth: "lain kali tak payah dah panggil dia dtg ceramah." hurm2..
- ada juga yg dah hilang sabar: tanggal telekung n say bye2 kat surau
- akhir sekali, untuk 4 rakaat terakhir n solat witir, imam tiba-tiba baca surah secara express n pendek2 saje.. hihi..


note:

solat terawih yg selalu habis dlm 10 lbih hari ni terlajak sampai 11 lebih. Awa pn sebenarnya dah berapa kali ajak balik. satu hal lak nak pujuk minah tu suruh sabar n tngu tazkirah habis. rasa tak berbaloi lak dtg surau tp solat terawih tak habis. nak dekat pukul 12 kteorang balik rumah dgn k.ena n anak2 sekali. k.ena kat surau tetiba lapar, tu la nk ikut sy balik rumah mak. ish3.. dialog k.ena di saat sy drive lalu dpn rumah jiran sy:"imam masjid pn dah lena tidur kat rumah. kita baru balik.." kih3. rumah pak cik lan, jiran sy tu merangkap imam masjid, dah gelap gulita pn..

lebih kurang pkul 12.30 abg ipar sy sampai nk ambik k.ena. kteorang yg baru mkn terkejut, "awalnya balik. kata ada tadarus." jwb abg ipar: "tadarus pe nyer. semua orang dah balik. sekali dgn imam pn tak ada kat surau." kui3.. kesian.. tinggal abg ipar sy n 3 org anak dia je yg semangat nk tadarus.. macam2 hal.. bila tazkirah setengah jam jadi satu jam setengah..

sekian..

2 comments:

HanqtuaH said...

heheh..funny but true..

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI