FITRAH's Followers

Wednesday, May 27, 2009

sharing somethink maybe...

yahooo... cuti lg...

hurm.. spnjang cuti ni aku juz duk mmbaca bku... antara bku yg ubah persepsi aku, yg bt aku jtuh cinta pada KEKASIH aku ialah Kuseru Namamu Kekasih.. mmg bez.. kna dgn jiwa.. g la rmai2 cri bku 2 kat pasaran! hehe...

ni aku bg sikit sinopsis dari buku tu.. (sinopsis yg aku cetak rompak dari blakang buku.. kui3..)

Kuseru Namamu Kekasih

cite ni pasal:

  • Rayyan, gadis yang sanggup berkorban apa sahaja demi teguhnya cinta pada Kekasihnya yang Hak. Dia sanggup memutuskan tali pertunangan dengan Zaim supaya mendapat keredhaan Kekasih yang satu.
  • Hanisa, gadis keliru yang terpaksa meninggalkan dunia yang dikasihinya kerana kebahagiaan yang dikecapi berakhir dengan kesengsaraan. Dunia yang pada mulanya indah hanyalah palsu sebenarnya.
  • Zaim, lelaki yang tidak pernah terfikir jatuh cinta dengan perempuan bertudung yang mengamalkan cara hidup Islam dengan sepenuhnya. Namun dia sanggup melakukan apa sahaja demi membahagiakan hati seorang Kekasih.
  • Mark, lelaki yang tercari-cari Kekasih sejati. Kekasih yang dapat memberikannya kebahagian yang hakiki.

-The end of the story.. hehe..-


erm... ape yer nk ckp lg.. ooo ye.. erm, ari ni aku nk bincang psal KAHWIN.. Huyoo.. teruja sungguh aku utk meluahkn isi ati.. kui3.. er, aku percaya stiap dr kita pasti da berangan nk berkahwin.. hehe.. normal la 2.. tak salah pn klau ada niat nk kahwin.. dpt pahala bg yg lyak utk dptnya.. indahnya perkahwinan tp utk siapa yg mnetapkn iman untukNya..

"Barangsiapa menikah, maka ia telah melengkapi separuh dari agamanya. Dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah dalam memelihara yang separuhnya lagi" (Thabrani & Hakim)

erm.. nk kahwin bkn urusan yg senang.. kita mesti mncari & ingin teman hidup yg terbaik utk kita... tp jgn la terlalu cerewet.. kerana nk mencari yg terbaik, kita jd lupa b'muhasabah sama ada kita ini layak jadi yg terbaik utk si dia..

"Wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)" (surah an-Nur, ayat 26)

berdasarkn terjemahan kat atas 2, aku simpulkn bhw jodoh itu di tgn Allah yg Maha Mengetahui kerna Dia mengetahui yg terbaik utk kita..

perkahwinan itu menghalalkn hubungan antara seorang lelaki dan seorang perempuan ajnabi.. hurm.. tp sekarang aku tngok, blum kawin pn rmai yg berani bt aksi daring b'dua-duaan.. huh.. ape la nk jd.. mntak simpang.. diaorg xtahu or lupa ke Hadis Riwayat Tirmizi yg da bg amaran kpd kita smua..

"Tidaklah berduaan seorang laki-laki dengan seorang perempuan kecuali yang ketiganya adalah syaitan" (Hadis Riwayat Tirmizi)

Mungkin sbb terlalu cinta kepada pasangan buat mereka jadi lupa kepada Allah.. lupa kpd apa yg halal mahupn yg haram.. menyerahkn segala kpd yg tersayang konon-konon sbg bukti kasih syg yg suci dan abadi.. (pergh! xblh blah btul) xtau la ideolgi mn yg diorng ambik ni.. btul la terjemahan Hadis kat bawah ni..

"Cintamu kepada sesuatu menjadikan kamu buta dan tuli" (Hadis Riwayat Abu Daud & Ahmad)

cinta yang mereka taruhkan kepada psangan masing2 membuatkn mereka buta dan tuli dengan peringatan Allah s.w.t. Nauzubillah min zalik.. hurm.. jdkn la smua 2 pngajaran ye..


hurm.. ape lg ye.. aha.. dlu aku ni pernah gak dilabel perempuan yg anti kawin.. huhu.. plg dhsyat aku pnah dkatakn lesbian.. huwargh.. rs nk nangis.. smpai ke c2 lak org blh pk.. walaupn aku xske sgt nk bcinta n w/pn aku xde pak we tp aku xpnah lupa hadis riwayat Muslim di bawah ni..

"Empat golongan berada dalam kemurkaan Allah di pagi dan petang, iaitu lelaki yang menyerupai perempuan, perempuan yang menyerupai lelaki, mereka yang melakukan setubuh dengan binatang dan mereka yang melakukan setubuh homoseksual." (Hadis Riwayat Muslim)

Aku xmrh sesiapa yg nk kata apa pn kat aku.. aku da maafkn.. tp aku harap smua diantara kita ambiklah terjemahan Hadis di atas ni sbg pngajaran dan ingatan..


k la.. setakat ni je.. dengan nama Allah Yang maha mengetahui dan mengasihi, aku mendoakan agar kita semua kembali kepada fitrah kejadian kita di bumi ini..

"Jangan kamu menyekutukan Allah walaupun kamu dicincang, dibakar atau disalib." (Hadis riwayat Tabrani)

sesungguhnya Allah itu wujud.. Sesungguhnya kewujudan Allah itu tidak boleh disangkal lg.. kewujudan kita ni sebagai bukti keesaan Allah.. kewujudan kita sebagai tanda keesaan Allah.. kerna kebesaran Allah itu, org barat telah mewujudkn teori Darwinism.. Teori evolusi.. yang menentang kewujudan Allah yang menciptakan tiap sesuatu di bumi ini.. SubhanaAllah.. Lupakah mereka pada ayat-ayat dlm Bible yang mengakui kewujudan Tuhan, yg menafikan Jesus itu Tuhan..

"And about the ninth hour, Jesus cried with a loud voice, saying, Eli,Eli lama sabachthani? that is to say, my God, my God, why hast thou forsaken me?" (Ayat Matthew 27:46- Bible)


smoga kita semua mendapat kberkatan dariNya... InsyaAllah..

No comments: