FITRAH's Followers

Monday, February 21, 2011

Hutan Bukit Gasing.. -aktiviti di hujung minggu-

.......
.....
Selamat datang ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing!



bkt gasing ni saya slalu pergi bila hujung mnggu, itu pn klau balik cheras la. slalu pergi 3 org je. huhu.. stakat ni da bnyak track yg b'beza kteorg dah lalu.
mmg best!


(ms ni thn 2008 klau xsilap)

uncle 2 org tu mmg slalu dtg bkt gasing. mmg best la uncle2 ni. sgt peramah. ske..



yg best kat hutan ni sbb ada anak sungai yg masih xtcemar. air yg bersih. tp still xsanggup nk mnum atau cuci2 muka ye.. gegeee..








cantik kn cendawan/ kulat kat ats tu.. mm.. bnyak lg sebenarnya tumbuh-tumbuhan yg unik2 di bkt gasing smpai xlarat nk capture gambar da. hehe.. ter'melebih' pule.. aktiviti ni lebih kpd jungle trekking sambil capture gambar la sbenarnya. bru sesuai la kot kalau cmni.. ngee..







inilah hutan bkt gasing (tp ni bru sparuh je okeh). ms ni kteorg di puncak bkt. blh nmpak menara telekom kn. ni sbenarnya tersesat. hehe.. (ok. mcm gembira kn w/pn da sesat. muka cool, relax cz hp coverage masih sgt ok. apa2 hal blh kol 999. erm.. ye la tu..) 3 jam dlm hutan n akhirnya smpai ke puncak ni. kagum tgk pmandangan smpai lupa sgt yg da sesat. (blh pulak mcm tu..)





akhirnya dah kembali ke pangkal jln. yeay!! tp yg jd masalahnya, ni bkn laluan yg kteorg mula2 masuk td.. pntu masuk utama bkt gasing spatutnya di jln gasing, petaling jy. tp dsebabkn da sesat, xsedar kteorg da smpai kat pantai dalam. pastu apa lagi, tahan taxi la sbb kereta parked kat jln gasing. cis2!!

"kami budak yg sesat.."

nota kaki: next time nk bwk ank sedare lak. bg diorg b'stamina sikit. xla lembik sgt.. ni asyik kena buli jer. xbest la org lelaki kena buli kn. hahahaa..

Sunday, February 20, 2011

Don't judge! You never know everything.

"no matter how much you think you know, you never know everything. Don't judge!"


bila ingat je ayat di atas ni, rs kucar-kacir sikit hidup. sy mmg da bt silap sikit. ok. silap bnyak sebenarnya.


tp ada seorang kawan sedarkn saya. ayat ringkas yg menyentap jiwa tp xde la sy bt aksi air mata ok. cool, steady.. hurm.. ye la tu.


"Janganlah mencari kotoran di bawah setiap batu di tepi jalan sbb jln itu masih pjg dan dunia ini tidak sempurna.."


sy ni mcm timun yg diapit durian.. nk ke kiri kena tikam dgn duri durian, nak ke kanan pn kena tikam dgn duri durian. ok. sy slh. sbb terlalu berterus-terang. ikut sesuka hati nak tegur org. ikut sesuka hati je nak jd nujum pak belalang. (perempuan mmg complicated ok- ni sy je la kot.) kdg2 sy bt tu tanpa niat nk perli pn. serius. xada yg sempurna dlm hdup ni. kalau sy ada nawaitu nk kutuk org tu, bt apa sy kwn dgn dia kn. xpe.. xpe.. jdkn ini 1 pengajaran. kuat..kuat.. kuat semangat!! Batu-belah batu bertangkup telan la sy! huhu..



utk beberapa minggu ni di kala berada dlm keadaan 'down syndrome', otak sy mula berfungsi dgn sempurna. bila bt postmortem, mmg sy yg slh. pengajarannya: kalau nk tulis apa2, susunan ayat kena betul. tak patut kn sy tulis bkn2 pasal org lain. sy mn la tau apa yg dia fikir. w/pn org tu nmpak cm tak b'perasaan, xsemestinya dia tak terasa kn.




sbb keadaan yg complicated, dgn bermacam pengaruh luar, sy bwk diri (rs loya tekak lak dgn ayt ni.. hmm..hmm.). kwn2 sy kata, "merajuk la tu". merajuk apanya. nk merajuk pn useless. ok. slalu sy jenis relax je k tp bila da bt org lain trasa, esp sbb kita kutuk dia punya sikap secara open airnyer, rsnya sy akn susah hati lebih sikit kot. nk mnta maaf, hari tu da ckp kot.



so, nk bt apa ni? bt apa lg.. bt xtahu je la.. fb dah sy tutup. anggaplah itu sbg hukuman utk sy. haha.. xsnonoh btul.. kalau abah tahu sy bt perangai buruk macam ni, msti dah kena fire. abh sy ni ada bau2 bacang dgn ultraman tau.. da bnyak kali dia ckp 'think before act'.. tp sy ni kdg2 bkn istiqamah sgt. kalau lepa sikit, mula la bt hal ikut kepala sendiri.



nota kaki: kalau sy kat tempat org tu pn sy akan rs apa yg dia rs. apa yg dia rs? ntah.. xnk bt andaian dah lg. pencen jd nujum p.belalang. tp.. cis, ada juga tapi. tapi kn, slalunya gerak hati sy btl..


dah tak ada tempat mengadu, blog juga yg ada menemani. nasib la org nk ckp apa. asalkn da keluarkn semuanya.. lega sikit.. rsnya org t'tentu xkn jumpa blog ni kn. haha..

apa dlm hati sy: Rs cm nk menyorok je. Sy malu!!

menyorok kat tayar kete abg maamor cm kucing ni agak2 muat tak utk sy?

*senget!*

Besar dan Beratnya BUKU itu.. (kagum2..)

(gambar copy drpd billy info blog. da minta izin tuan punya blog tp dia xbls lg. xpe kn klau ambik dlu..)

sgt besar kn buku di ats tu... (Kagum.. kagum..). sy rs klau sy bc buku ni, maunya sy landing baik punya ats buku tu. sy cuba2 juga mentafsir apa yg ditulis di buku tu tp satu pn xfhm ye. Oho.. maknanya kena ambik kursus bahasa russia la klau nk bc buku ni.


p/s:

kasik lepak2 jap kat billy info sambil bc2 fakta dan sterusnya blh la menambahkn sikit pengetahuan am di kepala ni. ok.





Saturday, February 19, 2011

Kawan Yg Terbaik

kawan baik- someone with whom one shares the strongest possible kind of friendship (sumber drpd p.cik google). kwn baik atau nama lain dalam bahasa inggerisnya ialah best friend, ialah seseorang yang dekat dengan kita, orang yang boleh kita percayai. maknanya boleh berkongsi suka dan duka. betul ke?
orang kata kwn baik susah untuk dicari... tapi kenapa apabila kita dah ada kwn baik, kita tak pernah hargai kwn kita tu?
kenapa ada sahaja yang berfikir bukan-bukan apabila ada dua org kawan baik yg baik? erk.. macam xkena lak ayat ni ye. mcm ni.. kenapa bila ada dua orang kawan baik nampak rapat, ada yang fikir bukan2? cthnya kalau 2 org berpegangan tgn, dah dituduh sbg lesbian. tapi kalau yang teruna dan dara berpegangan tgn xpe lak. kdg2 sy rs konfius sekejap, dunia ni dah terbalik ke?





kwn yg baik ialah:



  • yg sudi mendengar masalah kita w/pn dah berpuluh2 kali kita merungut benda yg sama.

  • yg tahan dgn sikap kita yg serba kurang ni

  • yg ada bila susah dan senang.

  • yg xakan abaikan kita bila kita bt silap

  • yg tetap akan maafkn kita bila kita buat silap.

  • yg tak pernah berkira esp tntang dt (susah nk cari yg part ni). Sharing is caring.. hehe

  • dah jd mcm adk beradik sndiri. kluarga pn da jadikn anak angkat.
  • Tak akan pinggirkan best friendnyer w/pn bila da ada komitmen sendiri
  • Yg tidak berahsia.

best friends yg msg2 da ada haluan hidup sndri..

p/s: appreciate your friends!

Tuesday, February 08, 2011

Cerita Kosong

sekarang jam mnunjukkn 3:02 ptg.. ms ni kat puncak alam, kelas Encik Farezadi, subjek: Health Psychology da stengah jam bmula.. tp sy dgn selambanya masih d cheras, cek2 blog, bt blog walking jap.. haish.. xtau la kenapa mls sgt nk g kelas ni. sy skip kelas hari ni. (kalau ada yg tbaca ni, sila jgn jd kn cth!)..

ni pertama kali sy skip kelas dlm sem ni. smangat hilang.. mayb sbb cuti yg tlalu lama.. ye ke? Alasan!

Thursday, February 03, 2011

XINNIAN KUAILE.. =)

XINNIAN KUAILE.. Gongxi Gongxi. Gongxi facai..

the following is the conversation between me and sam kee soon di fb(dlm mandarin mcm yg Wu Laoshi nk.. huhu)

me : sam, wanshang hao. ni hao ma? ( u blh ckp mandarin? blas dlm mandarin blh?)
[sam, slamat awal mlm. awk apa khabar?]

sam: wo hen hao!! lolx gongxi facai ya!!!
[sy sgt baik!! smoga dimurahkan rezeki ya]

me : gongxi.. gongxi.. gongxi facai.. mingtian ni zuo shenme? hihi
[tahniah.. tahniah.. semoga dimurahkan rezeki. Esok awak buat apa? hihi]

sam: mingtian qu bai nian lo! yi yiqu PGRM bainian la :)
[Esok pergi mengunjungi di hari raya Cina. bersama-sama pergi PGRM kunjung- mengunjung]

me : ni bu gei wo hangbao ma?
[awk tak beri saya angpau ke?]

sam: haha.. mei you hangbao. wo mei you qian le ><
[haha.. xada angpau. sy x ada duit la ><

me: ni bu qing wo chi dianr gan ma? haha
[Awak x jemput saya makan sedikit buah mandarin ke? haha]

sam: gan wo you la. ni lai zao wo bainian la!!=)
[Buah mandarin untuk awak ada la. awak dtg mengunjungi saya la!! =))

me: ni zhu zai nali?
[Awk tnggal d mana?]

sam: wo zhu Bandar Mahkota Cheras a haha.. nai zao wo la!!
[sy tinggal di Bandar Mahkota Cheras. awk cari sy la -> ni bru dpt interpret, lps rujuk bku.]

me: haiya.. nai zao wo la tu apa? xblajar lg la sam.. huhu (see.. buktinya sy xtau pkataan kat ats tu..)


*the end*

Tuesday, February 01, 2011

JALAN2 DI KUALA SELANGOR

2 mnggu lps sy dan 2 org lg kawan pergi b'cuti di kuala selangor. dekat sgt dr puncak alam. 30 minit je naik kereta. tu la d antara sbb kteorg pilih tempat tu- blh jimat dt cz semuanya murah. hihi..

HARI PERTAMA:

jln2 d bukit melawati. memandangkn hari tu hari Jumaat, kereta boleh dibawa naik sampai ke rumah api. mmg cantik pmandangan dr situ. kalau sabtu n ahad, kena naik trem..
aktiviti: bg makan kpd beruk/ monyet & tgk pemandangan.

spesis beruk ni nk minta mkanan dr sy.. yg uniknya, deme fhm klau kita angkat tgn cm yg sy tunjukkan di atas, itu mksudnya kita xde mkanan n deme xkn kacau dah la.. hihi

sempoi kn binatang comei ni. mmm... sy lak yg cuak.. hehe.

pokok kat belakang kteorg ni penuh dgn sgala spesis monyet. ish skejap beruk, skejap monyet, skejap kera. yg mn 1 yg btl pn sy xtahu. main ckp je ni..

Lps sejam bergurau senda dgn beruk2 tu, kteorg pergi cari tempat penginapan pula. mula2 nk menginap di chalet kg bukit belimbing tp xjd cz agak mahal untuk kami yg bergelar student ni. huhu..
then, singgah di kawsan jualan peniaga kecil2lan yg m'jual ikan masin, ikan kering, belacan, keropok ikan dan seumpamanya. sempat la beli buah tgn sikit utk housemates and mak kat rumah tu.


3.30 pm: check in. Hotel Malawati- betul2 berhadapan dgn jln masuk tmn alam and bukit melawati. harga sgt berpatutan. RM60 smalam. Bersih n selesa.

4.30 pm: ronda2 di kuala selangor. pergi pasir penambang. konon2 nak survey restoran seafood. tp kecewa coz semuanya restoran cina. tak mau la mkn kat tempat syubhah. konon2nya nak tgk helang tp t'sangatlah mahal. RM35 seorg untuk 1 jam..

5.30 pm: di kedai tayar. tampal tayar coz sebatang skru dengan ganasnya telah menikam tayar tu. pergi pekan pasir penambang semula, pekena laksa and air kelapa muda.
6.15 pm: balik hotel..

8.00 pm: pergi perkampungan kelip2 kampung bukit belimbing. untuk info semua, di kuala selangor ada 2 perkampungan kelip2- kg. kuantan and kg. bkt blimbing. kg. bkt blimbing ni harganya mahal sikit. RM 15 seorg. klau kat kg. kuantan, RM40 utk 1 bot, maximum 4 org.
murahkn.. tp dsebabkn kg kuantan mcm agak jauh sikit dr hotel tu, kteorg pilih kg bkt blimbing. 30 min pjalanan je klau xsilap.. sgt seronok tgk kelip2 yg mcm lampu kelip2 yg d psg waktu ry tu.. tp agak gerun dgn air sungai yg tenang tu. abg ipar sy cakap, klau siang2 blh je nmpak buaya.. huhu.. sbb rs gerun sikit, lupa terus nk capture gambar.. aish..

9.30 pm: makan di ani sup utara. kat sini pn ada branch ani sup utara tau. disebabkn xdpt mkn seafood, kteorg juz isi perut kat ani sup utara je.. huhu
HARI KE-2:

8.00 am: pekena roti canai and teh tarik.

9.00 a.m: masuk ke taman alam. sy paling suka tempat ni d kuala selangor. esp kat kawasan pokok bakau. blh tgk ikan belacak, ketam, siput-siput yang pelik2.. Biawak pun ada. plg bnyak burung2 yg waktu tu migrate ke kaw tu. blh tgk dr mnara tnjau. sgt cantik. track yg dilalui ialah sjauh 4.5 km. ambik masa kira-kira dlm 1 jam. tp dsebabkn kteorg asyik ambil gmbar n duk rehat2, ms yg diambil ialah 2 jam.. hehe.

pemandangan dr menara tinjau 1..

ikan belacak..

kat kawasan paya bakau.. awa with amy..

kita rehat sebentar..


12.00 p.m: balik ke puncak alam disebabkn slh seorg dr kami tidak sihat perut n asyik muntah2.. food poisoning kot.. huhu..