FITRAH's Followers

Saturday, February 19, 2011

Kawan Yg Terbaik

kawan baik- someone with whom one shares the strongest possible kind of friendship (sumber drpd p.cik google). kwn baik atau nama lain dalam bahasa inggerisnya ialah best friend, ialah seseorang yang dekat dengan kita, orang yang boleh kita percayai. maknanya boleh berkongsi suka dan duka. betul ke?
orang kata kwn baik susah untuk dicari... tapi kenapa apabila kita dah ada kwn baik, kita tak pernah hargai kwn kita tu?
kenapa ada sahaja yang berfikir bukan-bukan apabila ada dua org kawan baik yg baik? erk.. macam xkena lak ayat ni ye. mcm ni.. kenapa bila ada dua orang kawan baik nampak rapat, ada yang fikir bukan2? cthnya kalau 2 org berpegangan tgn, dah dituduh sbg lesbian. tapi kalau yang teruna dan dara berpegangan tgn xpe lak. kdg2 sy rs konfius sekejap, dunia ni dah terbalik ke?





kwn yg baik ialah:



  • yg sudi mendengar masalah kita w/pn dah berpuluh2 kali kita merungut benda yg sama.

  • yg tahan dgn sikap kita yg serba kurang ni

  • yg ada bila susah dan senang.

  • yg xakan abaikan kita bila kita bt silap

  • yg tetap akan maafkn kita bila kita buat silap.

  • yg tak pernah berkira esp tntang dt (susah nk cari yg part ni). Sharing is caring.. hehe

  • dah jd mcm adk beradik sndiri. kluarga pn da jadikn anak angkat.
  • Tak akan pinggirkan best friendnyer w/pn bila da ada komitmen sendiri
  • Yg tidak berahsia.

best friends yg msg2 da ada haluan hidup sndri..

p/s: appreciate your friends!

Tuesday, February 08, 2011

Cerita Kosong

sekarang jam mnunjukkn 3:02 ptg.. ms ni kat puncak alam, kelas Encik Farezadi, subjek: Health Psychology da stengah jam bmula.. tp sy dgn selambanya masih d cheras, cek2 blog, bt blog walking jap.. haish.. xtau la kenapa mls sgt nk g kelas ni. sy skip kelas hari ni. (kalau ada yg tbaca ni, sila jgn jd kn cth!)..

ni pertama kali sy skip kelas dlm sem ni. smangat hilang.. mayb sbb cuti yg tlalu lama.. ye ke? Alasan!

Thursday, February 03, 2011

XINNIAN KUAILE.. =)

XINNIAN KUAILE.. Gongxi Gongxi. Gongxi facai..

the following is the conversation between me and sam kee soon di fb(dlm mandarin mcm yg Wu Laoshi nk.. huhu)

me : sam, wanshang hao. ni hao ma? ( u blh ckp mandarin? blas dlm mandarin blh?)
[sam, slamat awal mlm. awk apa khabar?]

sam: wo hen hao!! lolx gongxi facai ya!!!
[sy sgt baik!! smoga dimurahkan rezeki ya]

me : gongxi.. gongxi.. gongxi facai.. mingtian ni zuo shenme? hihi
[tahniah.. tahniah.. semoga dimurahkan rezeki. Esok awak buat apa? hihi]

sam: mingtian qu bai nian lo! yi yiqu PGRM bainian la :)
[Esok pergi mengunjungi di hari raya Cina. bersama-sama pergi PGRM kunjung- mengunjung]

me : ni bu gei wo hangbao ma?
[awk tak beri saya angpau ke?]

sam: haha.. mei you hangbao. wo mei you qian le ><
[haha.. xada angpau. sy x ada duit la ><

me: ni bu qing wo chi dianr gan ma? haha
[Awak x jemput saya makan sedikit buah mandarin ke? haha]

sam: gan wo you la. ni lai zao wo bainian la!!=)
[Buah mandarin untuk awak ada la. awak dtg mengunjungi saya la!! =))

me: ni zhu zai nali?
[Awk tnggal d mana?]

sam: wo zhu Bandar Mahkota Cheras a haha.. nai zao wo la!!
[sy tinggal di Bandar Mahkota Cheras. awk cari sy la -> ni bru dpt interpret, lps rujuk bku.]

me: haiya.. nai zao wo la tu apa? xblajar lg la sam.. huhu (see.. buktinya sy xtau pkataan kat ats tu..)


*the end*

Tuesday, February 01, 2011

JALAN2 DI KUALA SELANGOR

2 mnggu lps sy dan 2 org lg kawan pergi b'cuti di kuala selangor. dekat sgt dr puncak alam. 30 minit je naik kereta. tu la d antara sbb kteorg pilih tempat tu- blh jimat dt cz semuanya murah. hihi..

HARI PERTAMA:

jln2 d bukit melawati. memandangkn hari tu hari Jumaat, kereta boleh dibawa naik sampai ke rumah api. mmg cantik pmandangan dr situ. kalau sabtu n ahad, kena naik trem..
aktiviti: bg makan kpd beruk/ monyet & tgk pemandangan.

spesis beruk ni nk minta mkanan dr sy.. yg uniknya, deme fhm klau kita angkat tgn cm yg sy tunjukkan di atas, itu mksudnya kita xde mkanan n deme xkn kacau dah la.. hihi

sempoi kn binatang comei ni. mmm... sy lak yg cuak.. hehe.

pokok kat belakang kteorg ni penuh dgn sgala spesis monyet. ish skejap beruk, skejap monyet, skejap kera. yg mn 1 yg btl pn sy xtahu. main ckp je ni..

Lps sejam bergurau senda dgn beruk2 tu, kteorg pergi cari tempat penginapan pula. mula2 nk menginap di chalet kg bukit belimbing tp xjd cz agak mahal untuk kami yg bergelar student ni. huhu..
then, singgah di kawsan jualan peniaga kecil2lan yg m'jual ikan masin, ikan kering, belacan, keropok ikan dan seumpamanya. sempat la beli buah tgn sikit utk housemates and mak kat rumah tu.


3.30 pm: check in. Hotel Malawati- betul2 berhadapan dgn jln masuk tmn alam and bukit melawati. harga sgt berpatutan. RM60 smalam. Bersih n selesa.

4.30 pm: ronda2 di kuala selangor. pergi pasir penambang. konon2 nak survey restoran seafood. tp kecewa coz semuanya restoran cina. tak mau la mkn kat tempat syubhah. konon2nya nak tgk helang tp t'sangatlah mahal. RM35 seorg untuk 1 jam..

5.30 pm: di kedai tayar. tampal tayar coz sebatang skru dengan ganasnya telah menikam tayar tu. pergi pekan pasir penambang semula, pekena laksa and air kelapa muda.
6.15 pm: balik hotel..

8.00 pm: pergi perkampungan kelip2 kampung bukit belimbing. untuk info semua, di kuala selangor ada 2 perkampungan kelip2- kg. kuantan and kg. bkt blimbing. kg. bkt blimbing ni harganya mahal sikit. RM 15 seorg. klau kat kg. kuantan, RM40 utk 1 bot, maximum 4 org.
murahkn.. tp dsebabkn kg kuantan mcm agak jauh sikit dr hotel tu, kteorg pilih kg bkt blimbing. 30 min pjalanan je klau xsilap.. sgt seronok tgk kelip2 yg mcm lampu kelip2 yg d psg waktu ry tu.. tp agak gerun dgn air sungai yg tenang tu. abg ipar sy cakap, klau siang2 blh je nmpak buaya.. huhu.. sbb rs gerun sikit, lupa terus nk capture gambar.. aish..

9.30 pm: makan di ani sup utara. kat sini pn ada branch ani sup utara tau. disebabkn xdpt mkn seafood, kteorg juz isi perut kat ani sup utara je.. huhu
HARI KE-2:

8.00 am: pekena roti canai and teh tarik.

9.00 a.m: masuk ke taman alam. sy paling suka tempat ni d kuala selangor. esp kat kawasan pokok bakau. blh tgk ikan belacak, ketam, siput-siput yang pelik2.. Biawak pun ada. plg bnyak burung2 yg waktu tu migrate ke kaw tu. blh tgk dr mnara tnjau. sgt cantik. track yg dilalui ialah sjauh 4.5 km. ambik masa kira-kira dlm 1 jam. tp dsebabkn kteorg asyik ambil gmbar n duk rehat2, ms yg diambil ialah 2 jam.. hehe.

pemandangan dr menara tinjau 1..

ikan belacak..

kat kawasan paya bakau.. awa with amy..

kita rehat sebentar..


12.00 p.m: balik ke puncak alam disebabkn slh seorg dr kami tidak sihat perut n asyik muntah2.. food poisoning kot.. huhu..






















Wednesday, January 12, 2011

Sekadar Nak Update

saje nk update w/pn xada yg penting pn. .. ;)

jam da pukul 6.05 ptg.. maknanya da hampir 8 jam lebih sy di fakulti mencari maklumat dan menyiapkan lab report.. penat btul. walaupun seharian di fakulti, xsiap2 gak report ni.. Alahai..

masuk sem ni, maknanya da 3 sem sy sambung belajar semula. Semuanya da semakin ok. xsibuk sgt. cuma kdg2 pening uruskn kewangan kelas sbb en. peddy yamin ske kalut2.. baru kutip dt, dia sruh kutip lg.. ish3.. ( biar dia bc statement ni. Pdn muka!). Ada ke sy yg xgrg ni dia sruh jd bendahari. ada ke patut? nk salahkn sape klau skarang ni ada 5 org lg yg xbyar dt kelas? hah.. jwb peddy..


Tuesday, August 03, 2010

UNDER CONSTRUCTION

kerja-kerja pembaikan sedang dijalankan.. hati2 ketika berada di sini.
Amaran: sila pakai topi keselamatan atau PPE yang sesuai ketika melalui kawasan ini..

sekian, dimaklumkan..

~zaira..

Saturday, July 24, 2010

Sarawak.. is it the best place for me?

24 July 2010

Masa sy d peringkat diploma dlu, sy practical di HTAR.. Seronok prac d sn. Staff jabatan patologi semuanya baik2. mmg xpernah mnyesal pn pilih HTAR w/pn HTAR ada beberapa kekurangan. tp bila fikir logik, mana ada yang perfect. sekarang ni baru sy sedar, kekurangan itulah yang sy rindukan! sy rindukan makanan2 di kantin lama dan acc, sy rindukan hostel lama 4 tingkat yg ala2 seram tu dan sy rindukan suasana sibuk di hospital tu. mungkin ada yang kata sy sungguh sentimental. tp kenangan tu penting buat sy.
Di peringkat degree ni, sy dah pn pilih tempat prac. since my internship start in May 2011, I already chose Kuching Hospital as my prac hospital.. dr Klang terus ke Kuching. pe cerita ni? ada yg kata sy nk g holiday ala2 mnyelam sambil minum air. ada juga yang kata sy nak bawa diri konon2nya merajuk.. haha.. honestly, sy sendri tak tahu kenapa sy boleh buat keputusan begitu. mungkin nak berubah angin.
Baru2 ni, disebabkan ramai yang menggalakkan kami untuk menukar tempat prac, sy dan 2 org lagi kwn cuba berbincang dgn kak Mas, mlt di lab kami yang uruskan proses tempat praktikal. malangnya, dia dah hantar surat kepada hospital yg kami pilih. jd, mmg tak dpt nk tukar. nk x nk, kena pergi juga ke Kuching. mula2 rasa berat hati sbb nk kena mulakan balik hubungan dengan staff kat sn, kena sesuaikan diri dgn suasana baru dan yg pastinya, sy akan rindukan semenanjung. sob3.. 2 mnggu lps, sy pergi HTAR. Lab staf kat sn sgt mengalukan kami utk prac dan bekerja di situ. Ceh! perasan xabis. haha. tp serius, kami da mcm 1 family (ye ke? ke prasaan ko je ni zaira? huhu).
Think positive. itulah yg sy bt sekarang ni. tetiba pula excited nak pergi Kuching sampai dah merancang nk bt aktviti pe kat sn. haha.. . Alang2 dah pergi sana, sy nk jln2 cari mkn kat sn. blh melawat ayah sedara n spupu. rasanya diaorg pun kat Kuching, xpn Kota Samarahan. dekat2 la tu kan (ayat confident jer. ntah btl ntah x..). Lepas tu plan nk pergi Sabah, nk jumpa cousin. kalau bernasib baik, boleh jumpa kwn ms dip dlu. itupun kalau dia balik cuti. lagi nak bt apa yer? Ha! nk cuba mkn lobster kat sn la.. haha.. giler. mcm bnyak sgt duit.. hoho.. ni nk g prac ke or nk g melancong? confius I.. bila difikirkan semula, pasti ada hikmah utk semua ni kn. Kalau sy dpt prac kat klang, ada masalah lain pula yg akan dtg. nnti staf2 x abis2 nk kenen kn sy dgn tuutttt.. hurm.. run away is the best way.. haha..
Ya Allah..
guide my step don't let me go astray..